fredag 14 oktober 2016

Veckobrev och inför vecka 42

Hej!

Den här veckan har vi haft Hälsoresan och fyllt i aktivitetskort och hur vi har sovit, ätit och rört oss. Många kryss har det blivit för era barn! Riktigt bra! Vi fick föreläsning av Petra och om antioxidanter som är bra för oss och stärker vår kropp. Till högläsningen läste vi om choklad och jag visade en chokladkaka jag hade med som var 100% kakao. Petra berättade att mörk choklad var nyttig och era tuffa barn vågade sig på att smaka den 100%-iga chokladen. En del spott och fräs blev det så klart men även en del "Får jag en bit till?" Vi såg även en film som heter "Vår söta vardag" och diskuterade skillnader från förr och nu bland annat att läskflaskorna är så stora, det finns stora muffins och chokladbollar och även att godispåsarna blivit mycket större mot vad de var förr. De hade bra reflektioner kring detta!

Vi har pysslat en elefant för ljudet och bokstaven Ee, riktigt snygga alster kommer upp i klassrummet! Några kan ni se i ett tidigare inlägg. I NTA fortsätter vi förutspå och väga och balansera. Det är lite klurigt med att hitta balans men de är nyfikna och intresserade.

I matematik jobbar vi vidare med att översätta de romerska siffrorna till arabiska (våra nuvarande siffror).

I torsdags var det kamratgrupper så tyvärr ingen gympa vilket jag missade att informera om :-/ Vi har pratat om att det är viktigt att säga ifrån om någon gör något som man inte vill och inte respekterar att man säger sluta eller nej. Vi såg på en film och tillverkade egna STOP-skyltar.

I torsdags var jag på en inspirationsföreläsning om iPad och knåpade sedan ihop kahoot! när jag kom hem. Vi provade idag, det var första gången för mig men era barn hade gjort det innan så det fixade de galant! Det var riktigt roligt och lärorikt så nu ska jag försöka  att knåpa ihop fler kahoot! i helgen.

Vi avslutade fredagen och Hälsoresan med att provsmaka och äta en bit av naturens godis: mango.

Nästa vecka ska vi titta närmare på ljudet och bokstaven Nn.

Era barn har jobbat riktigt bra och klappade sig på axeln och belönade sig för en veckas bra jobb innan de gick hem idag!



Vecka 42: 

Måndag: Idrott grupp röd/gul

Tisdag: Läsläxa s. 12-13 (ev. repetitionssidor)

Onsdag: Bibliotek

Torsdag: Idrott grupp gul/grön

Fredag: Idrott grupp röd/grön



Jag önskar er en riktigt skön helg! 

Heléne




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar