fredag 20 oktober 2017

Veckobrev och inför vecka 43

Hej! 

Idag har vi haft en ljuvlig fredag! Först berättade jag att Teddy lämnades på tågstationen igår och vi tittade på bloggen, sen hade vi fått svar så det gick vi igenom, tittade på bilderna och pratade. 2A:s nalle har kommit till Tyskland så det ska bli spännande att se vart Teddy tar vägen! Innan vi gick hem kollade vi mailen igen men inget svar från någon. Vi gick till biblioteket och hade tyst läsning innan vi tittade på en film om FN och UNICEF inför nästa tisdags kamratgrupper då vi ska uppmärksamma FN-dagen lite extra.

Under veckan har vi varit på teater och sett Sagan om den lille farbrorn. En teater som bjöd till många skratt men med en underton om att vara ensam och att alla behöver en vän. Vi har fortsatt att arbeta med subtraktion och idag tyckte jag mig se en liiiiiten förändring i hur vi ska tänka men det är fortfarande svårt att tänka mindre och ta bort. Vi arbetade med en kulram och talet 1-100 och under denna lektion var det knäpptyst i klassrummet! Efteråt reflekterade vi och kom på hur skönt det var och att alla hann arbeta klart och koncentrerade sig bäst då. Jag hade svårt att räkna på min kulram så eleverna fick räkna högt för mig och rätta mig när det blev fel. Vi hoppade tvåskutt och femskutt och tioskutt och tittade på en hundraruta som de fick idag.

Vi har valt att fokusera extra på läsning i klassen och det genom bland annat parläsning som eleverna tycker är riktigt kul! Efter läsning har några fått redovisa vilket också är bra i att kunna återberätta en läst text med egna ord. Vi kommer fortsätta fokusera på läsning i klassen.


Inför vecka 43: 

Måndag: Idrott grupp blå.

Tisdag: Kamratgrupper, idrott grupp grön.

Onsdag: Simning, idrott grupp blå.

Torsdag: Matteläxa och läsläxa (se protokoll för aktuella sidor), idrott grupp grön.

Fredag: Bibliotek.


Vecka 44 är det höstlov. Ingen skola men fritids är öppen för de som behöver tillsyn. 



Vi rundade av dagen med Baloo och Mowgli 😊
(klicka på länken nedan för att se filmen) 






Vi önskar er en riktigt skön helg! 

Elin & Heléne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar