fredag 17 mars 2017

Veckobrev och inför vecka 12

Hej!

Den här veckan har matematik varit i fokus! I tisdags började vi med Mattematchen, tävlingen som vi är anmälda till och de gör via iPad. I torsdags gjorde vi ett test som görs i alla årskurser i grundskolan, Kängurutävlingen. I ettan fokuserar vi inte på elevens resultat utan meddelar vidare hur många som deltagit på testet. Det var klurigt och svårt, mycket logiskt tänkande vilket vi inte arbetat så mycket med så vi gjorde testet tillsammans.

Vi har även arbetat vidare med grisboken och har nu fått en ny bok: uggleboken som vi arbetar vidare i.

I torsdags vaccinerades klassen och det var en del funderingar och en del oro men de var tappra små stjärnor som kom tillbaka stolta och med raka ryggar!

Hjärteburken är omåttligt populär vilket jag tycker är väldigt kul! De fokuserar och ser andras goda gärningar och är mer och mer snälla i att göra goda saker för andra! Igår köpte jag en större burk så nu ser det ut som vi har jättelite goda gärningar men vi vet allihop hur full den lilla burken var som vi hade innan. De arbetar bättre och bättre på lektionerna, visst kan det bli pratigt och rörigt ibland men jag upplever skillnad i arbetsro i klassrummet och det är underbart och jag märker skillnad i deras koncentration och vad de hinner på lektionerna.

Lite tråkig men nödvändig info:

I måndags hade vi fall av magsjuka i klassen. Ingen annan har insjuknat vad jag vet/hört efter det. Det går löss på skolan *klikli* Inget fall i 1B men det förekommer i andra klasser så kamma och kolla kalufserna. I klassen har vi dock en elev som är hemma med vattkoppor.

Ni har idag fått hem lappar för Rocka sockorna och Klassfotboll i Motala. Ni kan läsa mer om klassfotbollen här:



Har ni barn som vill vara med i klassfotbollen är jag tacksam om ni föräldrar tar ansvar för att anmäla och vara kontaktperson!


Vecka 12:

Måndag: Världsberättardagen, barnen delas in i grupper och vi ägnar förmiddagen åt att berätta sagor för dem.

Tisdag: Läsläxa, kolla protokollet för aktuella sidor. Rocka sockorna, tänk på att ha olika sockor på er.

Onsdag: Bibliotek. Simning för de som inte simmat.

Torsdag: Idrott grupp gul och grön.

Fredag: Earth hour, vi uppmärksammar detta i skolan. Idrott grupp grön och röd.



Solen skiner och jag hoppas att det gör det även i helgen!

Jag önskar er en riktigt skön helg!
 
Heléne
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar